به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، نهمین جلسه شاهنامهخوانی یوسفعلی میرشکاک ۶ تیرماه در سالن سلمان هراتی برگزار شد.
این جلسه از شاهنامهخوانی به بازگشتن کیخسرو به سیاوش گرد اختصاص داشت که ماجرای تصمیم پیران، که خود به افراسیاب وفادار بود، به پنهان کردن کیخسرو از دید افراسیاب را مطرح میکرد. در این بخش از شاهنامه گفته شد که پیران ویسه، به دلیل دلسوزیاش نسبت به سیاوش و عشق و حمایتی که از فرنگیس داشت، کیخسرو را به مناطق دورافتاده برد تا جان او در امان بماند.
در ادامه به این نکته اشاره شد که کیخسرو به دلیل اینکه هم از خون ایرانی و هم از خون تورانی بود، توانایی ایجاد اتحاد میان این دو ملت را داشت و پیران به دنبال این بود که ایران و توران یکی شوند و جنگی میانشان در نگیرد.
میرشکاک در میان ابیات شاهنامه به ریشه اسطورهها که در ضمیر ناخودآگاه انسان است اشاره کرد و در ادامه به تفاوت صورت تمدن در غرب و شرق پرداخت.

این شاهنامهخوان یادآور شد که تمدن برای غرب با تکنولوژی است اما تمدن در شرق و برای ایرانیان تعبیر دیگری دارد. از قرن ۱۸ که عصر روشنفکری است غرب بر این دیدگاه شدت گرفته که بهشت را روی زمین بسازد ولی انسان شرقی برای زندگی دنیوی چندان دغدغهای ندارد و جهان را به مثابه کاروانسرایی میبیند که باید از آن گذر کند. بزرگان ما بر ناپایداری جهان تاکید داشتهاند اگرچه ما امروزه بنا به ضرورت زمانه مجبور به تقلید شدهایم و لازم است که بیندیشیم که این تقلید به چه نتیجهای منجر خواهد شد.
وی اصل گرفتاری انسان را نشناختن خود دانست و تاکید کرد که ما میخواهیم انسانی را نجات دهیم که آن را نمیشناسیم.
میرشکاک همچنین در سخنانش بر این نکته اشاره کرد که ما با علم دگرگون نخواهیم شد چراکه یک یا دو قرن تجربه برای رسیدن به عبرت کافی است و ما اگر اهلعبرتگرفتن بودیم، از وقایع درس میگرفتیم پس ما اهل تقلید هستیم، هم در مذهب و هم در زندگی. البته اهل تفکر بودن چیز دیگری است. ما فکر میکنیم اگر همچون غرب بیحجاب شویم اروپایی و غربی هستیم و این امر با زور اصلاح نخواهد شد.
او ادامه داد: ما نمیتوانیم فرهنگ را با زور، پول و قدرت درست کنیم چون هویت با فشار و حتی خرد تزریقی درست نمیشود.
میرشکاک با بیان اینکه انسان از تمام عناصری که در طبیعت است جنس مقاومتری دارد عنوان کرد: میزان قابل توجهی از افراد در جامعه هنوز در همان فرهنگ و دیدگاه سالهای قدیم هستند برای مثال همچنان ۹۹ درصد از خانوادههای ایرانی در لحظه تولد فرزندشان، اولین سوالی که میپرسند این است که نوزاد دختر است یا پسر؟ و این از قدیم اهمیت داشته و ایرانیان بعد از گذشت سالها هنوز به جنسیت توجه میکنند.
در بخش دیگر این جلسه شاهنامهخوانی به ابیاتی مربوط به آیینهای سوگواری که از گذشتگان برجای مانده مثل سیاهپوشی و گلمالی اشاره شد.
میرشکاک با معرفی دوره پادشاهی کیخسرو به عنوان نمونهای از دورهای آرمانی که عدالت، خرد و ایمان و همچنین توانایی درک فراسوی دنیای مادی و گرایش به معنویت در آن وجود دارد، یادآور شد که داستان کیخسرو در شاهنامه با عناصر عرفانی و اسطورهای فراوانی همراه است و یکی از مهم ترین روایتهای شاهنامه به شمار میرود.
نظر شما